News


Zachód słońca
2019-10-26

Sunset

Eximitor95 - co z tymi pracami?
2019-10-05

Eximitor95 to jest edytor magii i przedmiotów dla RPG Makera 95.
Raz: dlaczego się zajmuję takim antykiem? Otóż dlatego, że jestem miłym gościem, a Dragon Kamillo mnie kiedyś o to poprosił (bez zobowiązań, tak luźno rzucił pomysłem). Dodatkowo, sam maker jest dość fascynujący z tego, że... jest. Miło jest spojrzeć wstecz i zobaczyć, jak seria ewoluowała. Dwa: czemu to powoduje takie problemy?
Cóż... zadanie nie jest zbyt łatwe, ponieważ postanowiliśmy, że program musi być kompatybilny ze wszystkimi Windowsami, na których ruszy RPG Maker 95, czyli na Windowsach 9x również. Oznacza to, że nie możę sobie, jak to zazwyczaj robię w C++, wziąć wygodnej biblioteczki na okna i po prostu tego zrobić szybciej. Trzeba sporo obejść, żeby dojść do celu, jakim będzie współpraca z programem wszędzie, gdzie on ruszy.
Początkowo, w związku z tym, że wtedy językiem programowania, jaki najlepiej ogarniałem, to Ruby wbudowane w RPG Makera VX, zrobiłem tam cośw rodzaju "proof of concept" - żeby w miejscu, w którym czuję się bezpiecznie, można było sprawdzić, jak to ogarnąć. Na szczęście, dzięki pomocy Nak79, który postanowił poprowadzić stronę, gdzie rozbiera pliki RPG95 na części pierwsze i tłumaczy, co gdzie jest w pliku, dzięki czemu dość żmudna część pracy, polegająca na analizowaniu pliku, mnie ominęła. POF wyglądał tak:

Jedyne, co może zastanawiać, to te osoby. W związku z tym, że były one zapisane binarnie (dla jednej osoby - jeden bit, 0 albo 1), w jednym bajcie mieści się informacje dla wszystkich bohaterów znajdujących się w grze, dotyczące tego, czy dana osoba może założyć dany przedmiot, czy nie.
Jak już POF jako-tako działał, postanowiłem ruszyć okienkową wersję programu. Najpierw w Delphi, którego kompletnie nie ogarniam, a jakoś postanowiłem się za to wziąć, zachęcony łatwością napisania programu który ruszy wszędzie.

Pomimo tego, że nie ogarniałem za bardzo tam języka programowania, jakoś to szło. Zabawa się skończyła gdzieś przy implementacji odczytu plików... jakiś dziwny błąd powodował, że można było obsłużyć tylko jeden plik na jedno uruchomienie programu, a że nie wiedziałem za nic, co robię źle, postanowiłem się przenieść na C++. Jakieś kompilatory na starsze systemy operacyjne przecież są.
Uczenie się WinAPI to sporo roboty. Powoli, w wolne weekendy, staram się powoli uczyć WinAPI, powoli robię okienka, ostatnio się nauczyłem rysowania linii oraz wklejania bitmap na okna.

Jak się nauczę jeszcze paru rzeczy (a lecę w miaarę po kolei, tak jak jest w kursie na cpp0x), to będę mógł się zabrać w końcu porządnie za ostateczną wersję programu.

Zmiana tła
2019-10-02

Jesień... raz leje, raz słońce... tło zmieniłem na stronie, bo ludzi irytowało oraz przerzuciłem stare newsy do archiwum. To w zasadzie tyle.
Narazie!


 

by @almostnoruby, 2015-2020. Strona korzysta z W3.CSS. Czcionka.